Ako dostať do detí vitamíny, keď odmietajú jesť ovocie a zeleninu

Ako dostať do detí vitamíny, keď odmietajú jesť ovocie a zeleninu

Každodenný prídeľ ovocia a zeleniny je dôležitý po celý život a s jeho zaradením do jedálnička by sa malo začať už po ukončení kojenia. Napriek tomu nie je výnimkou dieťa, ktoré ovocie a zeleninu odmieta. Prichádza tak o prísun vitamínov, bielkovín, antioxidantov a minerálov zásadných pre správny vývoj a rozvoj imunity.

Deti preferujú sladkú chuť, preto je spočiatku vhodné ponúkať im ovocie a postupne primiešavať aj zeleninu, na ktorú si zvykajú pomalšie. Niekedy to trvá dlhšie, kým dieťa vezme určitú zeleninu na milosť. Väčší úspech budete mať, keď si dieťa urobí k zelenine pozitívny vzťah, napríklad, keď si spoločne vypestujete vlastný hrášok, alebo keď ho necháte v obchode alebo na trhu vybrať si na čo má samo chuť.

 

Zábavné ovocie a zelenina láka k nakusnutiu

Ďalšou možnosťou je urobiť ovocie a zeleninu v detských očiach lákavejšou. Deti milujú farby a zaujímavé tvary, doprajte im preto nevšedný zážitok nabitý vitamínmi.

Skúste nasledujúce:
 

  • pripravte deťom zábavný tanier s ovocím a zeleninou vyskladaný do rôznych tvarov, napríklad smajlíkov, postavičky či zvieratká
  • pomocou špajdle alebo vykrajovania vyrobte panáčikov a zvieratká plné vitamínov, najjednoduchšie na výrobu sú delfíny z banánov, pomarančoví panáčikovia alebo labute z jabĺk
  • z nejakého dôvodu deti viac láka zelenina nakrájaná na prúžky alebo na kolieska, postavte im preto zo zeleninových prúžkov domček alebo pyramídu


Jedzte ovocie a zeleninu spoločne

 

 

Presvedčovať deti, aby jedli ovocie a zeleninu sa vám nepodarí, keď im sami nepôjdete príkladom. Deti majú tendenciu dospelých napodobňovať, pokiaľ radšej siahnete po čokoládovej tyčinke ako po jablku a celkovo sa stravujete nezdravo, dieťa to vníma ako správne (rodičia by predsa nerobili nič nesprávne). Zaraďte preto aj vy do svojho jedálnička dostatok ovocia a zeleniny, aby dieťa poznalo, že ide o prirodzenú súčasť stravy, ktorej sa nemôže vyhýbať.


Pokrmy nabité vitamínmi, ktoré deti spapajú raz dva

 

 

Medzi najosvedčenejšie zeleninové pokrmy, ktoré deti neodmietajú patria krémové polievky, najčastejšie paradajkové, dyňové alebo špenátové, ktoré majú sladkú chuť. U detí vyhrávajú aj ovocné šťavy. Pokiaľ ich pripravíte v mixéri z celého ovocia, ponechajú si na rozdiel od štiav z odšťavovača vlákninu dôležitú pre stravovanie. K ich príprave vám bude skvelým pomocníkom stolový mixér Vital Blend.

 

Tipy na slané


- pomazánky (repová, mrkvová, cesnaková atď.)
- domáce zeleninové výživy
- dyňové pyré

- zeleninové koláče a quiche
- nákypy
- zeleninové placky
- polievky
-
zeleninové omáčky na cestoviny

 

 

Tipy na sladké


- cuketová buchta
- karfiolové muffiny s lesným ovocím

- ovocné smoothie so špenátom alebo mrkvou
- domáce výživy
- domáce ovocné zmrzliny prídavkom zeleniny
- šťavy
- ovocné mliečne koktaily
- ľadová dreň

 



Pokiaľ odmietanie pretrváva 

Pokiaľ dieťa odmieta niektoré ovocie a zeleninu, môže za tým byť aj iný dôvod. Je možné, že má dieťa na určité potraviny alergiu alebo ho nadúva, a preto sa mu inštinktívne vyhýba. Rovnako tak dieťaťu nemusí chutiť zelenina upravená určitým spôsobom, napríklad namiesto tvrdej čerstvej mrkvy zje radšej dusenú. Skúšajte rôzne druhy zeleniny a ich úpravy, až kým objavíte tú, ktorá dieťaťu chutí. Pokiaľ sa vám aj napriek veľkej snahe nepodarí dieťa presvedčiť, aby jedlo ovocie a zeleninu, upravte mu jedálniček tak, aby neprišlo o žiadne dôležité vitamíny. Zvýšte príjem strukovín, zemiakov alebo orechov, varte s morskými riasami alebo sa poraďte v lekárni, aké vitamíny deťom dávať ako doplnok stravy.