Zahraničný export firmy, alebo ako šla ETA do sveta

Zahraničný export firmy, alebo ako šla ETA do sveta

Zahraničný export Elekro-Praga nemohol v polovici minulého storočia ťažiť iba z dobrého mena podniku spojeného s kvalitou a spoľahlivosťou. Pre väčšiu konkurencieschopnosť firmy sa musela spojiť bezchybná technická stránka s nadčasovým designom, ktorý by oslovil aj tých, ktorí mali na výber z väčšieho množstva produktov. O tom, že sa to podarilo, svedčia milióny predaných ETA spotrebičov za hranicami.

Vtedajší podnik Elektro-Praga v 50. rokoch pochopil, že nielen technická stránka, ale aj design výrobkov má svoj význam. Začali teda spolupracovať s dizajnérmi a z užitočných domácich spotrebičov sa stali ozdoby domácnosti. Rovnakú taktiku skúsili uplatniť aj na zahraničnom trhu. Z dizajnéra, vtedy nazývaného „tvarového výtvarníka“, Stanislava Lachmana sa stala dizajnérska tvár spoločnosti a okrem navrhovania lepších a účelnejších tvarových riešení bolo jeho pracou tiež jazdiť na zahraničné veľtrhy, kde prezentoval prácu podniku. O tom, že sa mu to podarilo, svedčia milióny predaných kusov spotrebičov v zahraničí.

ETA luxuje cudzinu

Prvým spotrebičom, ktorý pocítil dizajnérsky zásah, bol vysávač Standard. Tento vysávač tiež ako prvý prezentoval podnik v zahraničí. Záujem o neho bol impulzom k výrobe ďalších typov vysávačov, tentokrát takých, ktoré by svojou obľubou dosiahli predajov aj vo vesmíre.

Dizajnéri a konštruktéri sa preto opäť spojili a vytvorili návrhy vysávačov s vesmírnymi názvami: Venuša, Mars, Jupiter, Saturn a Pluto, z ktorých bol každý niečím výnimočný. Pretože dopyt v Československu nebol zas tak vysoký, do výroby sa nakoniec dostali len dva z nich – výkonný Jupiter a vajíčkový Pluto dizajnérov Stanislava Lachmana a Miloše Hájka. Výroba vysávačov pre domáci aj zahraničný trh sa stala hlavná náplň práce zamestnancov Elektro-Praga.

Najväčšiu obľubu si za hranicami získal vysávač Jupiter 402, ktorý s príkonom 400 W patril k najvýkonnejším vysávačom na svete. Zároveň bol k dispozícii v dvoch farebných prevedeniach, zelenej a šedej, a zapínal sa našliapnutím. Do zahraničia sa od 50. rokov predali milióny kusov vysávačov Standart, Jupiter a Pluto.

Export pod cudzím menom

Rozšírenie spotrebičov za hranice skoro nieslo ovocie. V roku 1975 predstavovali produkty predané do zahraničia 13 % všetkých predaných výrobkov a v roku 1980 dosiahli už 20 %. Napriek tomu sa meno ETA medzi zahraničnými gazdinkami nešírilo tak, ako tomu bolo v Československu. ETA totiž väčšinu svojich výrobkov predávala v zahraničí cez „sprostredkovateľov“, ktorými boli zahraničné firmy s domácou elektronikou.

Výrobky z produkcie hlineckej spoločnosti ETA sa do zahraničia dodávali pre značky Philips (vysávače a kuchynské roboty), Tefal (žehličky) alebo Rowenta (malé kuchynské roboty). Napriek tomu, že meno značky v zahraničí nerástlo, tuzemská výroba mohla rásť ďalej vďaka exportu. Koncom 70. rokov sa zväčšili výrobné haly a bolo vyrobených až 2,8 miliónov výrobkov.

Začiatkom 90. rokov sa možnosti exportu zväčšili a ETA začala budovať svoje meno aj za hranicami. Naďalej zostával najobľúbenejším vývozným spotrebičom vysávač. 

ETA tento rok oslavuje krásnych 80 rokov. Vysávače, fény, žehličky, varné platničky či mixéry boli celú tú dobu súčasťou našich domácností! Poďte si s nami zaspomínať a nahliadnuť do kuchýň našich babičiek, či tam niekde neleží zabudnutý poklad!