Zahraničný export firmy, alebo ako šla ETA do sveta

Zahraničný export firmy, alebo ako šla ETA do sveta

Zahraničný export Elekro-Praga nemohol v polovici minulého storočia ťažiť iba z dobrého mena podniku spojeného s kvalitou a spoľahlivosťou. Pre väčšiu konkurencieschopnosť firmy sa musela spojiť bezchybná technická stránka s nadčasovým designom, ktorý by oslovil aj tých, ktorí mali na výber z väčšieho množstva produktov. O tom, že sa to podarilo, svedčia milióny predaných ETA spotrebičov za hranicami.

Vtedajší podnik Elektro-Praga v 50. rokoch pochopil, že nielen technická stránka, ale aj design výrobkov má svoj význam. Začali teda spolupracovať s dizajnérmi a z užitočných domácich spotrebičov sa stali ozdoby domácnosti. Rovnakú taktiku skúsili uplatniť aj na zahraničnom trhu. Z dizajnéra, vtedy nazývaného „tvarového výtvarníka“, Stanislava Lachmana sa stala dizajnérska tvár spoločnosti a okrem navrhovania lepších a účelnejších tvarových riešení bolo jeho pracou tiež jazdiť na zahraničné veľtrhy, kde prezentoval prácu podniku. O tom, že sa mu to podarilo, svedčia milióny predaných kusov spotrebičov v zahraničí.
 



ETA luxuje cudzinu

Prvým spotrebičom, ktorý pocítil dizajnérsky zásah, bol vysávač Standard. Tento vysávač tiež ako prvý prezentoval podnik v zahraničí. Záujem o neho bol impulzom k výrobe ďalších typov vysávačov, tentokrát takých, ktoré by svojou obľubou dosiahli predajov aj vo vesmíre.

Dizajnéri a konštruktéri sa preto opäť spojili a vytvorili návrhy vysávačov s vesmírnymi názvami: Venuša, Mars, Jupiter, Saturn a Pluto, z ktorých bol každý niečím výnimočný. Pretože dopyt v Československu nebol zas tak vysoký, do výroby sa nakoniec dostali len dva z nich – výkonný Jupiter a vajíčkový Pluto dizajnérov Stanislava Lachmana a Miloše Hájka. Výroba vysávačov pre domáci aj zahraničný trh sa stala hlavná náplň práce zamestnancov Elektro-Praga.

Najväčšiu obľubu si za hranicami získal vysávač Jupiter 402, ktorý s príkonom 400 W patril k najvýkonnejším vysávačom na svete. Zároveň bol k dispozícii v dvoch farebných prevedeniach, zelenej a šedej, a zapínal sa našliapnutím. Do zahraničia sa od 50. rokov predali milióny kusov vysávačov Standart, Jupiter a Pluto.
 



Export pod cudzím menom

Rozšírenie spotrebičov za hranice skoro nieslo ovocie. V roku 1975 predstavovali produkty predané do zahraničia 13 % všetkých predaných výrobkov a v roku 1980 dosiahli už 20 %. Napriek tomu sa meno ETA medzi zahraničnými gazdinkami nešírilo tak, ako tomu bolo v Československu. ETA totiž väčšinu svojich výrobkov predávala v zahraničí cez „sprostredkovateľov“, ktorými boli zahraničné firmy s domácou elektronikou.

Výrobky z produkcie hlineckej spoločnosti ETA sa do zahraničia dodávali pre značky Philips (vysávače a kuchynské roboty), Tefal (žehličky) alebo Rowenta (malé kuchynské roboty). Napriek tomu, že meno značky v zahraničí nerástlo, tuzemská výroba mohla rásť ďalej vďaka exportu. Koncom 70. rokov sa zväčšili výrobné haly a bolo vyrobených až 2,8 miliónov výrobkov.

Začiatkom 90. rokov sa možnosti exportu zväčšili a ETA začala budovať svoje meno aj za hranicami. Naďalej zostával najobľúbenejším vývozným spotrebičom vysávač.